Huisregels en algemene voorwaarden

Huisregels

– U dient zich op verzoek te kunnen legitimeren met een geldig legitimatiebewijs en verzekeringspas. Dit geldt voor iedereen vanaf 14 jaar oud.

– U blijft verantwoordelijk voor het continu doorgeven van de juiste NAW-gegevens, eveneens voor het continu doorgeven van een correct e-mailadres en telefoonnummer.

– Voor kinderen onder de 18 jaar oud zijn de ouders/ wettelijke vertegenwoordigers verantwoordelijk voor de juiste gegevens en het voldoen van de nota’s.

– Wij gaan altijd respectvol met elkaar om, ook aan de telefoon. Indien u zich respectloos en onbeleefd opstelt behouden wij ons het recht voor om u uit te schrijven als patiënt.

– Overlast en/ of bedreigingen worden niet getolereerd en er wordt aangifte gedaan jegens u.

– In onze praktijk is het nuttigen van etenswaren, roken en het meenemen van huisdieren (met uitzondering van blindengeleidehonden) niet toegestaan.

– Wij verzoeken u het telefoneren in de wachtkamer te beperken.

– Wij voeren normaliter geen behandelingen uit gedurende een controle. U dient een vervolgafspraak te maken indien er een behandeling uit de controle voortvloeit.

– Wij proberen u bij acute pijn te helpen binnen 24 uur. U zult akkoord moeten gaan met een aangeboden datum en tijdstip.

– Het is gebruikelijk dat wij u bij een pijnklacht eerst inplannen voor een probleemgericht consult om te kijken wat er aan de hand is. Soms is dan een vervolgafspraak nodig waarbij er meer tijd voor u wordt gereserveerd.

– U mag altijd voor een second opinion naar een andere tandarts gaan. Wij geven u alle informatie inclusief eventuele röntgenfoto’s mee. Let wel, de kosten van een second opinion draagt u zelf.

Algemene voorwaarden

1. De algemene voorwaarden maken een onlosmakelijk onderdeel uit van de behandelingsovereenkomst(en) tussen de tandarts, daaronder begrepen diens werknemers, en de patiënt. De algemene voorwaarden zijn van toepassing op iedere behandeling en begroting. De Algemene Voorwaarden voor een tandheelkundige behandeling kunnen op verzoek schriftelijk beschikbaar worden gesteld aan de patiënt. 

2. De tandarts is bij de uitvoering van de overeenkomst gerechtigd derden in te schakelen en zal bij de keuze van deze derden zorgvuldigheid betrachten en, indien dat redelijkerwijs mogelijk is, tevoren overleg met de patiënt plegen, zulks met uitzondering van waarnemers en tandtechnici. De tandarts is voor gedragingen van deze derden niet aansprakelijk.

3. De kosten van behandeling, inclusief de kosten van techniek en materialen, worden in rekening gebracht bij en zijn verschuldigd door de patiënt, ongeacht of deze de kosten geheel of gedeeltelijk kan declareren bij een zorgverzekeraar en of deze kosten aan de patiënt worden vergoed. De kosten van behandeling van minderjarigen worden in rekening gebracht bij en zijn verschuldigd door de wettelijk vertegenwoordiger(s).

4. De tandarts berekent, tenzij anders door hem aangegeven, de kosten van behandeling, inclusief materialen, ingevolge de Tarievenlijst Tandheelkunde en Algemene Bepalingen zoals deze door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) zijn goedgekeurd c.q. vastgesteld, welke ter inzage aanwezig is op de praktijk. Wijzigingen van de Tarievenlijst Tandheelkunde en Algemene Bepalingen worden voorbehouden.

5. Alle afspraken en behandelingen worden opgeschort indien de voorgaande nota niet binnen 30 dagen is voldaan. De patiënt is dan geheel verantwoordelijk voor alle gevolgen voor diens (mond)gezondheid. De tandarts verleent wel noodzorg tegen directe betaling. Tandartspraktijk BSdR is verder altijd gerechtigd om onmiddellijke en/of contante betaling te verlangen.

6. Voorafgaand aan iedere uitgebreide en/of ingrijpende tandheelkundige behandeling (bij behandelingen boven de € 250,-) wordt de patiënt c.q. diens wettelijke vertegenwoordiger mondeling en, indien de patiënt dit wenst, schriftelijk geïnformeerd over de begrote kosten, daaronder begrepen de door te berekenen techniekkosten en te gebruiken materialen (tenzij redelijkerwijs niet mogelijk). De zorgverlener informeert de patiënt over het behandelplan, eventuele risico’s en eventuele andere mogelijkheden van behandeling die in aanmerking kunnen komen, opdat de patiënt een weloverwogen keuze kan maken. 

7. De zorgverlener kan afwijken van het vooraf afgesproken behandelplan en de bovenbedoelde prijsopgave indien tijdens het onderzoek of de behandeling blijkt dat afwijking, bijvoorbeeld door onvoorzienbare complicaties, noodzakelijk is. De zorgverlener zal de patiënt informeren over de afwijking en prijsoverschrijding, tenzij dit redelijkerwijs niet mogelijk is.

8. De patiënt is gehouden alle gegevens en bescheiden die de tandarts naar zijn oordeel nodig heeft voor het uitvoeren van de overeenkomst, tijdig en in de gewenste vorm en op de gewenste wijze ter beschikking te stellen. De uit de in de vertraging van de uitvoering van de overeenkomst voortvloeiende extra kosten en extra behandelingskosten, ontstaan door het niet, niet tijdig of niet behoorlijk ter beschikking stellen van de verlangde gegevens en bescheiden, zijn voor rekening van de patiënt.

9. De patiënt staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de aan de zorgverlener ter beschikking gestelde gegevens en bescheiden.

10. Zodra de patiënt een afspraak maakt voor een behandeling en/of een behandeling ondergaat geeft de patiënt hiermee automatisch toestemming voor de ondergaande behandeling. Dit geldt ook voor diagnostisch onderzoek zoals röntgenfoto’s. 

11. Tandheelkundige behandelingen vallen onder medische/geneeskundige behandelingen. De tandarts heeft een inspanningsverbintenis en geen resultaatsverbintenis.

12. De tandarts is verplicht tot geheimhouding tegenover derden die niet bij de uitvoering van de behandeling zijn betrokken. Deze geheimhoudingsplicht betreft alle informatie van vertrouwelijke aard die aan de tandarts door patiënt ter beschikking zijn gesteld. De verplichting geldt niet als op grond van de wet de verplichting bestaat tot openbaarmaking van bepaalde gegevens.

13. Klachten omtrent declaraties dienen binnen 10 werkdagen na declaratiedatum schriftelijk te worden ingediend, bij gebreken waarvan de patiënt geacht wordt de factuur als juist te hebben geaccepteerd. Het indienen van een klacht omtrent een declaratie schort de betalingstermijn en -verplichting niet op. Verrekening met tegenvorderingen is niet toegestaan. Hetzelfde geldt voor klachten ingediend bij de Klachtencommissie Tandheelkunde of enige andere instantie.

14. De patiënt dient binnen bekwame tijd te klagen na een behandeling indien hij een tekortkoming heeft ontdekt of redelijkerwijs had behoren te ontdekken dit op straffe van verval van garanties of zijn/haar rechten.

15. Op een vulling geldt een garantie van 1 jaar mits de patiënt elke 6 maanden is geweest voor de periodieke controle. De patiënt dient altijd zelf een afspraak te maken. Eventuele garantiewerk verandert niets aan de betalingsplicht. De patiënt dient een nota binnen de betalingstermijn te voldoen.

16. (Herstel-)behandelingen die het gevolg zijn van externe invloeden (te denken valt aan knarsen, ongeval, medicatiegebruik, roken e.d.), of als de patiënt de poetsinstructies en/ of adviezen/ richtlijnen van de tandarts niet heeft nageleefd, zijn niet aan de tandarts aan te rekenen en hiervoor wordt geen aansprakelijkheid erkent.

17. De aansprakelijkheid van Tandartspraktijk BSdR is beperkt tot het bedrag waarop de door Tandartspraktijk BSdR afgesloten beroepsaansprakelijkheidsverzekering in het voorkomend geval aanspraak geeft, vermeerderd met het bedrag van het eigen risico van Tandartspraktijk BSdR onder de verzekering. De patiënt kan indien gewenst deze polis inzien door een schriftelijk verzoek in te dienen.

18. Wij zijn niet aansprakelijk voor schade en/of diefstal van uw eigendommen.

19. Het bellen en e-mailen ter herinnering is een service. Hieraan kunnen geen rechten worden ontleend.